Friday, September 20, 2013

Steamed Buns

Harini mummy rasa macam kurang sihat sikit, sore throat melampau, so mood memasak pun ke laut. Tapi perut Mirza tetap isi, so mummy pun mencari resepi yang senang dan cepat..




Steamed Buns (suitable for 1yo sebab ada guna madu)

Bahan-bahan
100gram low protein flour or cake flour
20gram sugar (saya tukar guna agave nectar, guna madu pun boleh, molasses pun boleh)
1 large egg
60ml fresh milk (saya guna susu kambing)
1 tablespoon coconut oil (saya guna rainforest virgin coconut oil)
1 teaspoon natural baking powder (cari kat kedai organic, cosway pun ada) kalau nak guna baking powder biasa resepi ni jadi sesuai untuk 4 tahun dan ke atas)

Cara-cara
1) Pukul  telur sampai kembang. (Nak guna mixer boleh, saya guna hand whisk je sebab malas nak keluarkan mixer)
2) Masukkan gula, pukul sampai sebati.
3) Masukkan susu, mix well. Masukkan coconut oil, mix well.
4) Masukkan tepung plus baking powder yang dah diayak. Mix well.
5) Masukkan dalam bekas, kukus untuk 15mins (api sederhana).



ps: Mengikut pemahaman saya, gula dan garam sesuai untuk 2 tahun dan ke atas. oleh sebab itu kebanyakkan resepi saya tiada gula dan garam. Kalau yang kena guna gula, saya gantikan dengan madu ataupun agave nectar. Madu seeloknya madu yang asli. Sebab madu biasa yang ada jual di supermarket tu kadang kadang sudah dicampur gula. 

Ikut pertimbangan masing-masing kalau mahu intro gula dan garam kepada anak umur 1 tahun.

1 comment:

  1. Asslm sis...nape dh xpost pasal msk2? Suke bace blog sis...byk sy dh refer :)

    ReplyDelete