Tuesday, September 3, 2013

Yummy Vege Patties @ Bergedil Sayuran

Yummy Vege Patties atau dalam bahasa melayunya Bergedil Sayuran (suitable for 10mo and above)





Bahan-bahan
Ketang 
Broccoli
Cauliflower
Cheese
Fresh breadcrumbs (breadcrumb yang buat dari roti putih tanpa bakar)
Telur



Cara-cara
1) Rebuskan semua sayuran sehingga empuk.
2) Lenyek semua sayuran, campurkan keju yang disagat. Kalau nak campur dengan unsalted butter pun boleh, tapi saya tak letak.
3) Masukkan breadcrumbs, gaul sehingga sebati dan tak melekat di tangan.
4) Bentukkan. Celur dalam telur dan goreng (pan fry).


PS: kalau nak guna sayuran lain pun boleh, nak masukkan ayam, ikan or daging pun boleh.

saya guna sayuran ni je sebab mula-mula ingatkan nak buat mashed potato untuk Mirza, tapi tengok-tengok dia tak nak makan pulak, dari membazir buang, saya olah jadikan begedil ni. Makan jugak akhirnya. 

Dari adunan yang saya buat dapat la dalam 12 -13 bijik kot. so saya frozenkan saje yang lebih tak bergoreng. So bila nak makan nanti just celup dalam telur and goreng.

No comments:

Post a Comment