Friday, September 6, 2013

Bekal Mirza (Nasi Lemak and Udang Goreng)

Nasi Lemak baby version (suitable for 8mo and above)




Bahan-Bahan
Beras (saya guna organic cambodian brown rice)
Santan
Bawang merah seulas - hiris halus
Bawang putih seulas - hiris halus
Halia 1/2inci (saya suka guna halia muda sebab wangi)
Halba 3-4biji
Daun Pandan (saya tak letak sbb takde)
Air
Santan

Cara-cara
1) Basuh beras bersih-bersih.
2) Masukkan semua bahan. 
3) Masak macam biasa.

ps: Saya tak letak sukatan sebab masing-masing anak ada preference masing-masing kan. ada anak nak nasi lembik, ada anak makan nasi keras. Kemudian ada yang guna beras putih, ada yang guna mixed grain. So pandai pandai kita alter. Dalam masakan ni saya guna 1/4cup beras, air 1 cup dan santan dalam 1/4cup jugak kot.



Udang Goreng Bersayur (suitable for 1yo and above)

Bahan-bahan
Udang
Cauliflower
Broccoli
Carrot

Snap Peas
Bawang merah seulas - hiris halus
Bawang putih seulas - hiris halus
Halia 1/2 inci - hiris halus
Celery - hiris halus
Virgin Coconut Oil

Cara-cara
1) Panaskan minyak (vco), tumiskan bawang merah, bawang putih, halia dan celery sampai wangi.
2) Masukkan sayur, goreng sampai sayur nak empuk, then masukkan udang. Goreng sampai masak.

ps: nak goreng dengan unsalted butter boleh, dengan minyak biasa pun boleh.

No comments:

Post a Comment