Saturday, September 14, 2013

Fish Fingers

Assalamualaikum and Hi dearies

UPSR dah habis, lega.. alhamdullilah, no more extra classes during the weekends and kurang sebeban nak tanda kertas soalan tiap tiap minggu heheh.. so boleh la focus lebih sikit dekat blog kann.. Walaupun upsr habis hari Khamis, tapi saya tak sempat masak masak sangat sebab Mirza kena HMFD since Monday. Dia tak nak makan, so mummy tak la masak, just bagi susu and buah occasionally. Alhamdullilah, since yesterday, selera makannya bertambah, so today mummy buatkan kudap kudapan untuk dear Mirza.



Fish Fingers (suitable for 10mo and above

Bahan bahan
Isi Ikan putih (fish fillet : cod/haddock/dory - kalau dapat fresh/siakap)
Dry Breadcrumbs (saya buat sendiri)
Telur 1 biji
Tepung (saya guna unbleached plain flour)
Mixed herbs (saya guna Italian Mixed Herbs)
Blackpepper (amik dalam sebijik dua, tumbuk halus)
Papprika (optional)

Cara-cara
1) Isi ikan di potong bite sized or potong ikut senang anak nak pegang. Lapkan isi ikan tu sampai kering.
2) Lumurkan ikan dengan mixed herbs, blackpepper, paprika.
3) Sediakan 3 mangkuk or pinggan. Satu isi tepun (dalam tepung ni saya letak mixed herbs dengan lada hitam jugak) , satu isi breadcrumbs, satu lagi isi telur yang dah dipukul.
4) Mula mula, celupkan ikan dalam tepung, kemudian celupkan dalam telur, akhir sekali celupkan dalam breadcrumbs.
5) Boleh goreng or bakar. Kalau bakar 180c dalam 30mins

ps: dalam gambar, dua saya goreng (actually goreng 3 tapi mummy dah ngap satu), 4 lagi saya bakar. 

No comments:

Post a Comment