Saturday, June 15, 2013

Ada apa dengan Apple?

Ok I know some of us yang a bit confuse when it comes to buying apples (saya mengaku!). Kalau pi supermarket or pasar tengok ada 2-3 jenis apple and warna yang berlainan. Kalau tengok resepi-resepi especially dari the other side of the world lagi la, bermacam-macam jenis nama apple yang digunakan. Here is a chart for you to understand Apples :)


credit to HSSFYB



Apple yang paling manis adalah Apple Fuji (sesuai untuk dijadikan puree for your babies). And yang paling masam adalah Granny Smith (sesuai untuk yang nak berdiet). Apa pun saya rasa kat Malaysia takde la semua apple yang di ada di atas kan, tapi kot kot la ada di antara kita yang berpeluang hidup di luar negara, maybe this can be a note to you.


Bila kita beli buah import selalunya, most of the time buahnya akan nampak cantik berkilat kan. Ini adalah disebabkan oleh wax yang diletak untuk mengawet dan mencantikkan kulit buah. Walaupun kita dah basuh buah dengan air, kadang-kadang wax tersebut tak akan hilang (tak percaya cuba la kikis buah yang kita basuh dengan air tu, mesti ada nampak kikisan warna putih macam lilin). Untuk memastikan wax tersebut keluar kita boleh cuba tips ni : Penuhkan sink ataupun baldi besar dengan air, kemudian masukkan 1 cawan cuka (saya suka gunakan apple cider vinegar)  dan kacau air campuran tersebut. Masukkan buah ke dalam air camouran tersebut dan biarkan ia terendam selama 10minit. Air akan menjadi kotor dan buah akan kelihat berkilat tanpa wax atau kotorang lain. Cuba la :)


credit : Raw for Beauty

No comments:

Post a Comment